Fenomén Ayahuasca

Když jsme před několika lety poprvé přijeli do Cusca, první, co si dobře vybavuji, byla reakce na dotaz jednoho amerického turisty, jestli je možné v Cuscu podstoupit rituál pití ayahuascy. Ano, možné to samozřejmě je, ale většina místních akreditovaných průvodců to turistům nedoporučuje a důrazně varuje před tzv. „samozvanými průvodci Ayahuascou“ a podvodníky. Ví proč. Bez řádné přípravy je to nebezpečné a občas to končí i smrtí! Takové případy nejsou zrovna v okolí Cusca vzácností. Vezmu to ale od začátku.

Od objevení Ameriky a pokusu dobýt místní národy, začalo plošné popírání kulturního bohatství Nového světa, které by mohlo jít proti náboženskému přesvědčení a zájmům, na které se zaměřovaly oči západního lidstva. Díky izolaci od moderního světa, a v mnoha případech i nezájmu vlády, se peruánské Amazonii podařilo udržet tradici správného využití vlastních zdrojů. Správně by teď měla následovat otázka, jak ještě dlouho to vydrží? Ale to je na jiný článek a o tom někdy příště.
Musíme si uvědomit, že budoucnost lidstva je z velké části v našich rukou a v tomto případě hodně záleží na tom, jak dlouho zachováme Amazonii v původním stavu, abychom i nadále mohli využívat její stále skrytý potenciál a učit se z jejích mouder. V dnešní době někteří z nás hledí na Amazonii s dostatečným porozuměním. Najednou máme zájem vědět, proč požitím nápoje připraveného uprostřed džungle dokážeme vyléčit nějakou chorobu nebo prostě zlepšit kvalitu našeho života? Je to vůbec možné? Domorodci jsou přesvědčeni, že ano. Ostatně podle antropologů mají s ayahuascou zkušenosti již přes 4 tisíce let.

Celá řada cestovatelů s touhou po experimentování natrefí při pobytu v Peru na podvodníky. A není se čemu divit. Mentalita Peruánců je taková, že jsou pro dolary ochotni udělat cokoliv. Je téměř pravděpodobné, že pravého šamana možná nikdy nepotkáte i když se vám většina bude dušovat, že oni jsou ti zaručeně osvícení. A ruku na srdce, asi to ani nepoznáte…

Avšak příprava před rituálem je celkem známa. Pro účastníky je nejdůležitějším prvkem dieta, tzn. 2-3 dny před rituálem konzumují jen vegetariánskou stravu. Podmínkou je žádný alkohol, drogy. V den rituálu je dieta přísnější. K snídani šťávu např. z papáji max. do 10 hodiny dopolední, potom již žádné jídlo po celý zbytek dne. Pije se voda, alespoň 2 litry.

Liána Ayahuascy

Druhá strana to má maličko složitější. Existuje mnoho variant obřadů a rituálů. Avšak zásadní pro šamany jsou vždy dvě věci – ayahuasca a zpěv Íkaros. To je důležité a budu o něm hovořit dále v textu. Jméno se může lišit podle jazyka kmene. Je dobré, že peruánská vláda se k působení šamanů konečně postavila čelem a vzala je pod svoji ochranu. Tím je legitimovala směrem k našemu světu.

15. června 2016 byla peruánským ministerstvem kultury schválena rezoluce, ohledně domorodého národa Shipibo-Konibo-Xetebo, který je jedním z největších domorodých národů v peruánské Amazonii. Skládá se ze zhruba 32.000 lidí, seskupených do asi 150 organizovaných společenstvích v regionech Loreto, Madre de Dios, Huanuco a hlavně Ucayali. Tato rezoluce zařadila tento kmen na seznam kulturního dědictví národa Peru. [1] Co to znamená? Jedná se o uchování, péči a ochranu všech hmotných a nehmotných statků, které přispívají ke kultuře země. Uznávají tím kulturní projevy tradičních komunit. Tento kmen nám poslouží jako dobrý příklad.

V rezoluci je jasně vyjmenováno, co všechno na tento seznam patří a dotýká se právě i rituálu pití ayahuascy. Ayahuasca samotná je také na seznamu kulturního dědictví Peru a je považována za nedílnou součást identity amazonských národů. Myslím, že bude dobré si uvést některé části rezoluce pro lepší pochopení problematiky. V kultuře Shipibo-Konibo-Xetebo se hovoří různými jazyky:
– jazyk Kene, který je jazykem samotného Íkaros. Je to jazyk snů, který je vizionářský a je jazykem šamanských rituálů. V každém z těchto jazyků je Íkaro přítomen a funguje jako průřezový prvek pro všechny z nich, takže jeho význam pro život a kulturu amazonských lidí je tím jen potvrzen.

V knize Šamani Shipibo-Conibo [2], autor Giusepe Caruso nastínil následující typologii zpěvů Íkaros:

Mashá. Opakující se zpěvný chorál velmi vysokých tónů. Uvádí pacienta do dobrého rozpoložení, což přispívá k rychlému hojení ran a rychlejší léčbě.
Behuá. Tento zpěv se používá k pochopení nemoci a relaxaci pacienta. Je vysoce univerzální a nejčastěji používaný pro terapeutické sezení.
Shiro behuá. Zpěv je velmi veselý a temperamentní, který pomáhá zlepšit náladu pacienta, což opět podporuje úspěšnou léčbu.
Nahuarin. Zpěv je inspirován duchy, kteří jsou identifikováni v různých zabarveních ve zpěvu šamana. To umožňuje očistu a tím i léčbu pacienta.
Icara/Íkaro. Šamanský zpěv par excellence. Íkaro pochází z kečuánského slova ikaray, který vyjadřuje foukání kouře na objekt léčby. Íkaro může být houkání nebo šepot, jehož význam je chápán pouze šamanem, který ho provádí. Íkaro se také používá k očistě těla šamana, než započne rituál uzdravení, aby se mohl spojit s duchy ayahuascy.

Příprava lektvaru

Při obřadech, které mají terapeutické účely, se tedy využívá rituální píseň Íkaros. Šaman získá možnost pohledu na onemocnění pacienta za pomoci ayahuascy, lektvaru duchovní medicíny, umožňující stavy jasnozřivosti, který se skládá z liány ayahuasca a chacruna (halucinogen Psychotria viridis, zabraňuje odbourávání DMT). Obě rostliny se nazývají Rao a jsou považovány za posvátné držitelky poznání a moci. Ayahuasca je považována za hlavní Rao, takže je počítána a považována za hlavní rostlinu.
Vařením se uvolní látka – halucinogen DMT (dimethyltryptamine) [3], který způsobí expanzi vědomí. Je zajímavé, že se jedná o stejnou látku, která vyvolává u lidí spánek a je tedy v malém množství běžně v těle přítomna.
Požitím lektvaru, ayahuasca umožňuje šamanovi vidět a poznat onemocnění tak, aby je mohl následně léčit pomocí zpěvu Íkaro. Íkaro se zpívá na jakýkoli objekt který je třeba „nabít“ energií, a tak ho očistit a ochránit. Pro kmen Shipibo-Konibo-Xetebo, řeč a vibrace zpěvu mají velkou moc a Íkaro – posvátný zpěv, má vliv na osobu nebo předmět a transformuje se v něm.
Pacient přijímá zpěv Íkaros od šamana a také popíjí ayahuascu, která mu umožňuje vidět aspekty související s jeho chorobou ve vztahu k jeho životní pouti, aby dosáhl lepšího pochopení sebe sama a možnosti vyléčit se. Jednou z nejdůležitějších věcí rituálu je duchovní očista těla, což se projevuje zvracením. Takže 95% lidí zvrací, protože to je způsob, jakým ayahuasca léčí.
Ještě stojí za zmínku, že u halucinací produkovaných požitím ayahuascy, jsou obvykle přítomné prvky přírody, nad nimiž šaman provádí symbolickou interpretaci, dešifrování zpráv od ducha rostliny. Tento konkrétní jazykový kód má poetické zvláštnosti odrážejících metafory a symbolismus, který představuje, což ho mění v obrazový jazyk, který se liší v každé relaci v závislosti na šamanech, pacientech a jejich zdravotním stavu. Existují i jiné léčebné procedury, které šaman provádí pomocí Íkaros, při kterých jsou využívány zase jiné léčivé rostliny, také považovány za posvátné, jako je tomu i v případě tabáku, který se používá pro duchovní očištění a ochranu.

Je třeba říct, že experimenty s ayahuascou jsou nebezpečné a pokud budete jednat lehkovážně, může vás to stát snadno i život. Pro úplnost dodávám, že existuje i temná stránka šamanismu a jsou i tací, kteří dovedou lidem velmi výrazně škodit. A můžete hádat, kterých je víc?

Zdroje:

[1] Ministerstvo kultury Peru, Rezoluce o kulturním dědictví kmene Shipibo-Konibo-Xetebo, Internet: http://transparencia.cultura.gob.pe
[2] Caruso G. (2005). Shamanes Shipibo Conibo. Modernidad y Cambio en la Amazonia Peruana. Abya-Yala, Quito. (Shipibo-Conibo Shamans. Modernity and Change in the Peruvian Amazon).

[3] Dimethyltryptamin. Wikipedia. Online: Wikipedia

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*